Контакти
Искате да работите с нас?
Даниел Джинсов - МСМРБ
Телефонен номер: +359 894 499 851

ДЕКЛАРАЦИЯ ОТ НАЦИОНАЛНА СРЕЩА “МЛАДЕЖКО УЧАСТИЕ”

ДЕКЛАРАЦИЯ

ОТ НАЦИОНАЛНА СРЕЩА “МЛАДЕЖКО УЧАСТИЕ”

Ние, над 100 младежи и представители на младежки организации, институции и младежки центрове, като участници в XII Национална младежка среща “Младежко участие” и водени от разбирането, че качественото младежко участие е в основата на опазването на човешката свобода, съхраняване на демокрацията и гарантирането на мира и развитието в едно общество;

Като взимаме предвид: 

  • Ревизирана европейска харта за участието на младите хора в живота на общините и регионите
  • Закона за младежта
  • Закона за предучилищното и училищно образование
  • Национална стратегия за младежта 2021-2030 г.
  • Декларацията за младежките пространства от VIII Национална младежка среща от 2017 г.
  • Декларацията от XI Национална младежка среща “Младежка работа от А до Я” (2022)

Водени от разбирането, че младежкото участие е процес, чрез който младите хора активно и осъзнато се включват във вземането на решения, формулирането на политики, планирането, изпълнението и оценката на дейности, които засягат техния живот и общности;

Възприемайки, че “участието и активната гражданска позиция се свързват с правото, средствата, мястото и възможността, а при необходимост, и с подкрепата за участие и въздействие в процеса на вземане на решения, както и с ангажиране с действия и дейности, които допринасят за изграждането на едно по-добро общество.”;

Уповавайки се на принципа за гарантиране на диалог и участие на младежите при формирането на политиката за младежта на местно, регионално и национално ниво;

Припознавайки визията за младите хора, като “способни, ангажирани и овластени млади хора, готови да развиват своя пълен потенциал и съзнателно да допринасят за развитието на Република България в контекста на европейското семейство и глобалния свят.”

Защитавайки правото на учениците “чрез формите на ученическо самоуправление да участват в обсъждането при решаване на въпроси, засягащи училищния живот и училищната общност, в т. ч. училищния учебен план;”

Отправяме следните препоръки за подобряване на средата, усъвършенстване на инструментите и подкрепа за структурите осигуряващи качествено младежко участие: 

КЪМ ИНСТИТУЦИИТЕ НА НАЦИОНАЛНО НИВО

  1. Да се осъществи комплексна реформа в Закона за младежта, включително:
    1. Да се дефинира “младежко участие” в съответствие с Ревизираната Европейска харта за участието на младите хора в живота на общините и регионите.
    2. Да се регламентира статута на “младежкия център” и обособяване на функциите му по отношение на младежката политика и младежкото участие на местно ниво, начините на устойчиво и дългосрочно финансиране и възможностите за участие на младите хора в управлението му.
    3. Да се регламентира статута на “Националния младежки съвет” като официален представителен орган на младежките организации в България, в съответствие с европейските стандарти и практики чрез гарантиране на:
      1. Включването на Националния младежки съвет в процесите на консултиране, създаване и мониторинг на младежки политики, както на национално, така и на международно ниво;
      2. Стабилно, устойчиво и прозрачно финансиране на неговата дейност, включително административна подкрепа, ресурси за координация и участие в процесите на вземане на решения.
    4. Да се въведе законова дефиниция за “младежко пространство” в Закона за младежта, стъпвайки на препоръките и практиките от VII-мата Национална младежка среща “Младежки пространства”.
    5. Да се усъвършенства законодателната рамка за общински консултативни съвети по въпросите за младежта към кметовете на общините:
      1. Да се дефинират ОКСВМ като официални, представителни и консултативни органи на младите хора към органите на местната власт; 
      2. Да се въведат единни стандарти за тяхната структура, мандат, отчетност и механизми за вземане на решения, включително изискване за младежко представителство (мнозинството от членовете да са млади хора).
      3. Да се установи механизъм за системна обратна връзка между КМС и институциите, както и ангажиране на съветите в мониторинга и оценката на младежките политики на местно ниво.
  2. Да се подобрят средата и политиките за подкрепа на ученическото самоуправление:
    1. Да бъде осъществена реформа в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), която включва:
      1. Ясно регламентиране на правата, функциите и представителството на ученическите съвети в т.ч. и регламентирането и осигуряването на подкрепа на национален представителен орган на ученическите съвет, който да може да представлява учениците във вземането на решения на  национално и международно ниво;
      2. Въвеждане на задължение за училищата да подкрепят функционирането на ученическото самоуправление чрез логистична и административна помощ;
      3. Прецизиране на нормите за участието на ученическите съвети в училищното управление, включително чрез участие в педагогически съвети и др.
    2. Да бъде разработена и приета  самостоятелна наредба за ученическо самоуправление, която да определи структура, правила за избор, функции и механизми за работа на ученическите съвети и да насърчава демократичните процеси на училищно ниво и участието в образователните политики;
    3. Да се осигури обучение и подкрепа на педагогическите специалисти и училищните ръководства и включване на теми, свързани с ученическо участие, демократично образование и ученическо самоуправление в квалификационните програми на учителите;
    4. Да се осигури менторство и партньорство от страна на младежки организации и външни експерти при изграждането на капацитет на ученическите съвети и педагогическите специалисти.
    5. Да се провеждат допитвания и регулярно събиране на данни относно нивото и качеството на ученическото самоуправление в страната в партньорство с ученическите съвети и техните представителства.
  3. Да се приеме Закон за насърчаване на доброволчеството който гарантира правната уредба на доброволческата дейност, включително права, отговорности, стимули и признание за доброволците и подкрепа за доброволческите организации.
  4. Да се осъществяват регулярни и задълбочени изследвания в партньорство с младежките организации на проблемите и потребностите на младите хора в страната и младежкия сектор, които да осигуряват достоверни и проследими данни, на база на които могат да бъдат изведени тенденции и формулирани конкретни политики. 
  5. Да се осигури устойчиво и приоритетно финансиране на младежките организации чрез:
    1. Въвеждане на целенасочена програма за институционална подкрепа на младежките организации, включително финансиране за административен капацитет, човешки ресурси и дългосрочна устойчивост;
    2. Разработване на национален механизъм за финансиране, базиран на прозрачни, справедливи и обективни критерии, свързани с обхват, качество и въздействие на дейността;
  6. Да се гарантира достъпна и надеждна младежка информация чрез модернизация и развитие на Националната информационна система за младежта.
  7. Да бъде насърчено гражданското образование и демократичната култура сред младите хора, посредством:
    1. Актуализиране на учебните програми по гражданско образование с фокус върху реални казуси, участие и демократични компетентности;
    2. Засилване на практическата насоченост чрез симулации, проекти и ученическо самоуправление;
    3. Подкрепа за обучението на преподаватели и създаване на партньорства между училища, младежки организации и институции;
  8. Младежката политика да бъде поставена като ясен приоритет в рамките на политическия дневен ред на страната: 
    1. Да бъде създадено самостоятелно Министерство на младежта, което да осъществява хоризонтална координация на всички младежки политики, да поддържа капацитет за стратегическо планиране, мониторинг и междусекторно сътрудничество;
    2. Да бъде увеличен националния бюджет за младежки политики, за обезпечаване на ангажиментите, произтичащи от Националната стратегия за младежта и ясно разграничаване и защита на разходите, предназначени за младежки дейности, от спортни, културни и образователни бюджети, с цел повишаване на отчетността и ефективността;
    3. Да бъде гарантирана „младежката перспектива във всички политики“ и да се създаде механизъм за оценка на въздействието на всички нови закони и програми върху младите хора. (“младежки тест”).

КЪМ ИНСТИТУЦИИТЕ НА МЕСТНО НИВО:

1. Да се ратифицира Ревизираната Европейска харта за участие на младите хора в живота на общините и регионите, като израз на ангажираност към младежкото участие:

  • Да бъдат включени и прилагани принципите на Хартата в планирането и изпълнението на младежките политики на местно ниво
  • Да се синхронизират процедурите по създаване и функциониране на общински консултативни съвети (ОКСВМ) по въпросите за младежта и други местни младежки структури с принципите на Хартата
  • Да бъдат разработени и прилагани стандарти и механизми за младежко участие на местно ниво базирани на препоръките на Хартата.

2. Да бъдат създавани ефективно функциониращи Консултативни младежки съвети (КМС), базирани на унифициран национален модел, който да гарантира:

  • Да бъдат ясно разписани мандат, правила за работа и публичност, с минимум 70% младежко участие, включително представители на ученически съвети, НПО и неформални групи;
  • Да се провеждат прозрачни процедури по избор на членове, регулярни заседания с публични протоколи и включване на становищата на КМС в дневния ред на Общинския съвет;
  • Да се осъществява активна комуникация и сътрудничество, с цел реализирането на ефективно участие в процеса на вземане на решения по стратегии и бюджети.
  • Да се гарантира устойчивост чрез предоставяне на логистична, техническа и административна подкрепа (офис, оборудване, комуникация);
  • Да се инвестира в изграждане на капацитет за младежко представителство чрез обучение.

3. Да бъде подобрена информираността и комуникацията от страна на местната власт към младежта.

  • Да бъдат адаптирани комуникационните и информационните канали към младежката аудитория, като се вземе предвид мнението на самите млади хора как да стане това. 
  • Да бъде представяна информацията, засягаща възможностите за младежко участие на достъпен за младите хора език.
  • Да се реализират редовни проучвания на състоянието и потребностите на младежките общности по места, както и проактивна работа от страна на общините по събиране на обратна връзка за качеството на предлаганите инструменти и механизми. 

4. Да се осигури достъпна и устойчива младежка инфраструктура на местно ниво, чрез:

  • Обособяване и регламентиране на младежките пространства, чието съдържание и посока на развитие се ръководи предимно от младите хора, които ги използват, и са дефинирани като физическа инфраструктура за младежка работа, неформално и самостоятелно учене, физическа активност и оползотворяване на свободното време.
  • Осигуряване на улеснен достъп на младежки организации и организации, работещи с и за млади хора до общински имоти, офисна база и подходящи за работа с младежи пространства. 

5. Да бъде обособен целеви бюджет за младежки дейности и дейности, насърчаващи и обезпечаващи качественото младежко участие на местно ниво.

  • Да бъдат разработени финансиращи програми на местно ниво, достъпни за младежки организации, организации, работещи с и за млади хора, както и неформални младежки групи, които се характеризират с регулярност и улеснени процедури по кандидатстване и отчетност. 
  • Да бъдат предоставени възможност за обучение на младежи по посока планиране, провеждане и отчитане на проекти за младежки дейности и инициативи. 
  • Да се провеждат редовни проучвания на състоянието, нуждите и потребностите на младежките общности по места. 

6. Да се повиши компетентността за работа с млади хора на общинските служители, работещи в звената, засягащи младежката политика и участие чрез:

  • Очертаване на компетентностния профил на служителите, завеждащи и обезпечаващи работата на общинските дирекции, работещи за младите хора.
  • Статегирано и висококачествено продължаващо обучение на общинските кадри, работещи с млади хора, младежки общности, младежки организации и неформални групи.

КЪМ МЛАДЕЖКИТЕ И ГРАЖДАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ:

  1. Да работят за изграждане на капацитет за устойчиво и стратегическо застъпничество по посока младежко участие, чрез партньорства, консултации и съвместни действия на национално и местно ниво;
  2. Да действат устойчиво и последователно, като катализатор на активното гражданство, сдружаването и демократичната култура сред младите хора;
  3. Да обучават регулярно кадри и активисти на организацията в съвременни подходи за работа с млади хора, включително овластяване, участие и актуалните тенденции в младежката работа.
  4. Да се приоритизират възможностите за трансфер на добри практики, обучение на младежки лидери и изграждане и поддържане на устойчива мрежа за сътрудничество между организации и общности.
  5. Да се инвестира в развитие на вътрешна демокрация, отчетност и представителност, включително чрез ефективно включване на млади хора в процесите на вземане на решения;
  6. Да се работи по посока изграждането на нови и утвърждаването на съществуващи младежки пространства, в които младите хора да се чувстват приети, сигурни и овластени;
  7. Да участват активно в процеса по ревизия на нормативната рамка в сектор „Младеж“, включително чрез разработване и предлагане на политики, базирани на доказателства;
  8. Да осъществяват системен обмен и сътрудничество със структурите на формалното образование, с цел утвърждаване на гражданско образование, ученическо участие и преход към активен обществен живот.
  9. Да спазват европейските стандарти за качество в младежката работа, основани на приобщаване, младежко овластяване и устойчиво въздействие.
  10. Пространствата, поддържани и използвани от младежките организации следва да отговарят на утвърдените характеристики на качествени младежки пространства – да бъдат достъпни, приобщаващи, безопасни, насърчаващи участие и овластяване на младите хора. 

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Ние, над 100 младежи и представители на младежки организации и участници в XII Национална младежка среща „Младежко участие“, заявяваме категорично: няма и не може да има легитимна политика за младежта без участието на самите млади хора. Качественото младежко участие е не просто право, а предпоставка за гарантиране на човешката свобода, защита на демокрацията и устойчиво развитие на обществото.

Изискваме младежките гласове да бъдат не само чути, но и отчетени в реалното вземане на решения. Не приемаме символичното включване и декларативното отношение. Настояваме за конкретни механизми, институционални гаранции и ресурсна обезпеченост, чрез които младежкото участие да бъде признато като стратегически приоритет.

Призоваваме всички институции, политически лидери, гражданското общество и медиите да поемат своята отговорност в създаването на среда, в която младите хора не просто живеят, а съзнателно изграждат бъдещето на страната. Отказваме да бъдем само декларативно посочвани, като “бъдещето на България” – ние сме нейното настояще и настояваме гласът ни да бъде чут и взет предвид на всички нива. 

Boris Ivanov
Boris Ivanov

This website stores cookies on your computer. Cookie Policy